П`ятниця, 21.09.2018, 13:36
Вітаю Вас, Гість
 

АДАПТАЦІЯ ДИТИНИ ДО САДОЧКА

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чи потрібен дитячий садок дитині? 

Вважається, що діти, які відвідували дошкільні установи, краще адаптуються в школі, простіше встановлюють соціальні контакти. У них накопичується досвід взаємин з однолітками, і при вступі до школи вони можуть на нього спиратися. Ось чому батьки, чиї діти зазнають труднощів у спілкуванні з однолітками, часто сподіваються на садок як на засіб вирішити цю проблему, сподіваючись на те, що відвідування його автоматично забезпечить дітям кращу адаптацію. У цій переоцінці можливостей дитячого садка і полягає помилка.

За статистикою, дітей, які вдало адаптувалися у садку, не так багато - біля третини. Більша частина дітей відчуває різного роду труднощі адаптації. Серед них діти, для яких досвід відвідин дитячого саду став причиною хронічних страхів, тривожності. Таких дітей теж біля третини.  

Від чого залежить успіх психологічної адаптації дитини?

Безумовно, від її індивідуальних особливостей і від багатьох інших факторів. Але першим і головним серед них є психологічна готовність дитини до відриву від матері і сім'ї, адже саме розрив звичних зв'язків і необхідність будувати нові відносини з дітьми та дорослими поза сім'єю становлять найбільшу складність для дитини. Перехід на новий рівень взаємин з найближчим оточенням є основним змістом кризи адаптації до дитячого садка.

Дитині, яка звикла бути в центрі уваги дорослих, доведеться звикнути до того, що вона всього лише «одна із ...», що тепер для задоволення своїх потреб їй потрібно боротися, докладаючи до цього всі свої сили. Все це зовсім не схоже на ситуацію в сім'ї, де потреби малюка стояли на першому місці і задовольнялися батьками майже автоматично.

 

Ось чому дитячий сад - це не «ліки» від сором'язливості, як думають деякі батьки, а швидше випробування на психологічну «зрілість», на готовність до досвіду самостійного життя - подолання труднощів, побудови відносин з іншими людьми . Вступ до дитячого садку багато в чому нагадує навчання плаванню шляхом «кидання у воду».

Для того щоб відповісти на запитання, чи необхідний садок дитині, варто визначити основні його плюси. Що хорошого може дати дитині садок в порівнянні з вихованням в родині? В основному це досвід спілкування з дітьми в колективі плюс психологічна підготовка до школи. Хоча варто відразу обмовитися, що процес придбання цього досвіду самостійного спілкування може бути далеко не завжди приємним і безболісним для дитини, та й для батьків, які за неї хвилюються.

Проте досвід показує, що, віддаючи дитину в дитячий садок, батьки найчастіше керуються своїми власними інтересами (роботою, іншими сімейними обставинами), а не віковими та індивідуальними особливостями дитини. Внаслідок цього, типова помилка батьків полягає в занадто ранньому і різкому відриві дитини від сім'ї і від будинку, коли психологічна готовність до цього ще не сформувалася. У цьому випадку адаптація до дитячого садка відбувається дуже болісно. Іноді дитину з дитячого саду доводиться забирати.

То ж давайте визначимося, що ж таке психологічна готовність дитини до відвідування дитячого саду і що лежить в її основі?

Ознаки психологічної готовності 
дитини до садка

• інтерес дитини до ігор і взаємодії з іншими дітьми; 
• відсутність негативної реакції на відсутність матері; 
• готовність дитини до спілкування з іншими дорослими, крім близьких родичів; 
• відсутність виражених страхів і тривоги в новій ситуації,; 
• дитина «хоче в садок», якщо її запитати.

  

Як підготувати дитину до дитячого садка?

 

1.Переконайтеся у власній  впевненості, що дитячий садок необхідний для вашої сім'ї саме зараз. Дитина добре відчуває, коли батьки сумніваються в доцільності "садівського" виховання. Будь-які ваші коливання вона використовує для того, щоб чинити опір розлученню з батьками. Легше і швидше звикаються діти батьків у яких немає альтернативи дитячому саду.

2. Розкажіть дитині, що таке дитячий сад, навіщо туди ходять діти, чому ви хочете, щоб маля пішло в дитячий садок. Наприклад: «Дитячий садок це такий красивий будинок, куди мами й тата приводять своїх малят. Я хочу, щоб ти познайомився і подружився з іншими дітьми і дорослими. У садку все пристосовано для дітей. Там маленькі столики і стільчики, маленькі ліжечка, маленькі раковини для вмивання, маленькі шафи, багато цікавих іграшок. Ти все зможеш розглянути, доторкнутись, пограти з цими речами. У садку діти їдять, гуляють, грають. Я дуже хочу піти на роботу, мені це цікаво. І я дуже хочу, щоб ти пішов в дитячий садок, щоб тобі теж було цікаво. Вранці я відведу тебе в садок, а увечері заберу. Ти мені розповіси, що у тебе було там цікавого, а я розповім тобі, що у мене цікавого на роботі. Багато мам і тат хотіли б відправити до цього садка своїх дітей, але беруть туди не всих. Тобі пощастило, восени я почну водити тебе туди. Але нам потрібно підготуватися до цього. Купити всі необхідні речі, приготувати "радісну коробку", вивчити ім’я вихователів і правила дитячого садка.

3. Проходячи біля дитячого садка, з радістю нагадуйте дитині, як їй пощатило — восени вона зможе ходити сюди. Розповідайте рідним і близьким у присутності маляти про свій успіх, говоріть, що пишаєтись своєю дитиною, адже її прийняли в дитячий садок.

4. Розкажіть дитині про режим дитячого садку: що, як і в якій послідовності, вона робитиме. Чим детальніше буде ваша розповідь і чим частіше ви її повторюватимете, тим спокійніше і упевненіше відчуватиме себе ваше дитя, коли піде в садок. Запитуйте у маляти, запам'ятав він, що робитиме після прогулянки, куди складати свої речі, хто йому допомагатиме роздягатися, що він робитиме після обіду. Питаннями такого роду ви зможете проконтролювати, чи добре дитина запам'ятала послідовність подій. Маля лякає невідомість. Коли дитя бачить, що очікувана подія відбувається, як і було обіцяно, він відчуває себе упевненіше.

5. Побалакайте з дитиної про можливі труднощі, до кого вона може звернутися за допомогою, як вона це зможе зробити, Наприклад: "Якщо ти захочеш пити, підійди до вихователя і скажи: "Я хочу пити", і Ганна Миколаївна наллє тобі води. Якщо захочеш в туалет, скажи про це». Не створюйте у дитини ілюзій, що все буде виконано на першу вимогу і так, як вона хоче. Поясніть, що в групі багато дітей і інколи їй доведеться почекати своїй черги. Ви можете сказати маляті: "Вихователь не зможе одягнути відразу всіх дітей, тобі доведеться трохи почекати». Спробуйте програти всі ці ситуації з дитиною вдома. Наприклад, ви — вихователь, а ведмежа, за якого вам теж доведеться говорити, просить пити.

6. Приготуйте разом з дитиною «радісну коробку», складаючи туди недорогі речі. Це можуть бути невеличкі іграшки, привабливі для вашої дитини і вже точно будуть радувати інших дітей, коробочки з вкладеними в них забавними предметами: красиві паперові серветки або латочки з тканини, приємні на дотик; книжки з малюнками. Можливо, ви вмієте складати орігамі, тоді сміливо відправляйте в «радісну коробку» паперового журавля або собачку. За літо ви наповните коробку. Тоді восени вранці вам простіше буде відправляти дитину в дитячий садок: з іграшкою веселіше йти і простіше зав'язати стосунки з іншими дітьми.

7. Навчіть дитину знайомитися з іншими дітьми, звертатися до них по імені, просити, а не віднімати іграшки; пропонувати свої іграшки, робити послуги іншим дітям.

8. Дитя звикне тим швидше, чим з великою кількістю дітей і дорослих зможе побудувати стосунки. Допоможіть йому в цьому. Познайомтеся з іншими батьками і їх дітьми. Називайте інших дітей у присутності вашої дитини по імені.

9. Чи знаєте ви, що чим краще будуть ваші стосунки з вихователями та іншими батьками і їх дітьми, тим простіше буде звикнути вашій дитині.

10. Будьте поблажливі і терпимі до інших. Досконалих людей немає. Проте, прояснювати ситуацію, що турбує вас, необхідно. Робіть це в м'якій формі або через фахівців. У присутності дитини уникайте критичних зауважень в адресу дитячого садку і його співробітників. Ніколи не лякайте дитину дитячим садом.

РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ ДИТИНИ,

ЯКА ВІДВІДУВАТИМЕ ДИТЯЧИЙ САДОК

1. Проконсультуйтеся у психолога з питання адаптації дитини до дошкільної установи.

2. Бажано, щоб початок відвідування дитячого садка не збігався з кризовим віком.

3. Відправляйте до дитячого садка лише здорову дитину.

4. Заздалегідь дізнайтеся у дільничного лікаря, який етап адаптації може бути у дитини і своєчасно дотримайтесь всіх застережних заходів у разі незадовільного прогнозу.

5. Тренуйте від самого народження систему адаптаційних механізмів у дитини, привчайте її до ситуацій, в яких слід змінювати форму поведінки.  
6. Заздалегідь дізнайтеся про всі нові моменти в розкладі дня садка і введіть їх у домашній розпорядок дня.

7. Не допускайте обговорення у присутності дитині проблем, які пов’язані з дитячим садком.

8. Плануйте свій час так, щоб першого місяця відвідування дитячого садка у Вас була можливість не залишати дитину на цілий день.

9. Якомога раніше познайомте дитину з дітьми та вихователями групи, в яку вона незабаром прийде.

10. Учіть дитину вдома всіх необхідних навичок самообслуговування.  
11. Наголошуйте, що Ваша дитина, дорога Вам і ви її любите.